Návrat na hlavní stránku
dvanáct dvanáct dvanáct
příští slezina: 5. 12., sledujte mejly
poslední aktualizace: 16. 11. 2024
Ahoj účastníci zájezdu (případně neúčastníci, kteří ale mohou jen litovat),

retro „nostalgická“ jízda se móc vydařila. Nejen uvnitř vozu byla dobrá nálada, ale mnoha kolemjdoucím jsme vyloudili úsměv na jinak zachmuřených tvářích. Docela trefně program zachytil Řezák, jen s tím rozdílem, že my, co jsme nebyli na kololodi, jsme ještě zvládli výstup (severní i jižní stěnou) na Slánskou horu. Já už ale díky tomu nestihl „zabijáckou IPU“. Ale Antošův ležák - 11,8% EPM; Svatováclavský prémiový ležák – 12% EPM (chmelený zeleným chmelem) a „dámská“ Polotmavá 13° – 13% EPM docela stačily. Více na stránkách pivovaru Antoš.

Jinak, koho by zajímalo, čím jsme to jeli (paní Věra se ptala, co znamená to RTO):
TAK, jednalo se o autobus Škoda 706 RTO Lux - Rámový Trambusový Osobní, který byl vyráběn národním podnikem Karosa mezi lety 1958 a 1972. LUX verze byla určena pro dálkovou dopravu, a byla používána na dálkových, vnitrostátních i mezinárodních, linkách. Měla jedny mechanické dveře, sedadla s pružinami pérovanými polštáři, sklápěcí opěradla a loketní opěrky, za sedadly byly síťky na malé věci a popelníky. Sedadla a stěny byly čalouněny koženkou, na oknech byly záclonky. Měl zasklené přechodové oblouky mezi střechou a boky, popřípadě i střechu. Vyráběn byl pod značkou Škoda, neboť až do začátku výroby řady Š v Karose (polovina 60. let) byly autobusy vyrobené v Československu označovány podle značky motoru.

Škoda 706 RTO Lux

Kukla má na svých stránkách: ŠKODA 706 RTO LUX "ERŤÁK" - rok výroby 1971. Uvádí ale: Výbava interiéru: kávovar, lednice, AUDIO, otvírací okna. Tak myslím, že jsme jeli nějakým jiným, starším. Ve filmu Florenc 13.30 - český komediální film z roku 1957 - účinkoval protoptyp (asi z roku 1956), který měl ještě prosklenou střechu nad řidičem. Tato verze však nebyla pro velkou náročnost vyráběna (vyrobeny prý byly asi jen 4 ks).

Škoda 706 bylo označení typu těžkých užitkových automobilů, které ve 30. letech 20. století vyvinula mladoboleslavská automobilka ASAP. Automobilka kódovala názvy třímístným číslem, kdy první dvě číslice udávaly nosnost vozu (resp. šasi) v metrických centech, poslední číslice počet válců motoru. Škoda 706 tedy znamená šestiválcem poháněnou sedmitunu. K tomu se v systému Škoda přiřazovala dodatková písmena. V průběhu let došlo k mnoha technickým změnám a rekonstrukcím (první typy měly tzv. „čumák“, z mládí všichni pamatujeme typ 706 R – rekonstruovaný - 1945 – 1958, který se uplatnil, spolu s Tatrou 111, na všech stavbách socialismu), ale i ke stěhování výroby bezmála po celém Československu. Historie vozu se uzavřela až po neuvěřitelných padesáti letech, kdy poslední vozy typové řady Škoda 706 MT (tzv. Trambus) vyrobil podnik LIAZ Jablonec nad Nisou.

Zdraví Honza.